dinsdag 23 september 2008

Bijna twee maandenin Argentinie: Semana del estudiante

Hallo iedereen!!


Bijna twee maand in argentinie! de tijd gaat snel! Vorig week was het hier semana del estudiantes. Dat houd in dat er op school geen les wordt gegeven, maar een soort 'wedstrijd' is tussen alle klassen. De wedstrijd bestaat uit verschillende onderdelen, zo moest er bv een liedje worde gezongen met heel de klas, of een vlag worden gemaakt van de klas. Er was ook een wedstrijd van dansen, zie ook de filmpjes en fotos, (dat is ook min of meer de stijl hoe ze hier in dancings en op feestjes danse). elke dag zijn er andere onderdelen.
Snachts tijdes de semana del estudiantes is er ' serenate'. Dat houd in dat ge me een groepke naar de huizen van de leerkrachten gaat en die wakker maakt door te zinge, of gwn lawaai te maken. Dan geve die u drinke of ete ofzo. Natuurlijk gaat dat ook gepaart met wat drank enzo, is wel plezant. Normaal is het elke dag: van maandag tot zondag tijdes die week, maar ik ben alleen dinsdag gegaan, tot half 3, en donderdag me men klas, hebbe we nachtjedoor gedaan. Was wel leuk, om half 6 zijn we int school binnegedronge om daar door een ope venster in een klaslokaal wa te gaan slape. en die vrijdag was het dan de laatste dag van de semana del estudiante, waarop dus ook de winnaar bekent werdt gemaakt van de 'wedstrijd', onze klas is gewonne!! iedereen volledig los, en feesje achteraf, was wel wa schraal maar na een nachtje ni slape is da ni meer zo erg:p Derna zijn we dan naar chello nog choripan gaan ete en daarna slape.
Zaterdag bennek dan naar een cumple 15 geweest. En zondag zijn we naar de club de pesca geweest, das aan de rio parana, met een strand en wa pooltafels enzo, wel chill om daar wa te zitten. En daarna zijn we naar mij thuis geweest om friete te bakke:p en hebbe we ne film gezien, omdat maandag geen school was.

De week daarvoor was ook leuk, omdat het het einde was van de wedstrijd om la llave van de stad; natuurlijk heeft onze school gewonnen! Dus zondag was het, net zoals vrijdag, ook joda, da houd eiglijk in da ge wa drinke koopt en dan langs het straat me bv een auto me muziek ofzo da ga opdrinke. en zaterdag was er een cumple 15, das hier altijd een groot feest als er iemand 15 jaar wordt. Eerst is er voor familie enzo een maaltijd en daarnam rond 12/1u gaan die weg en kome de jongeren en is er een feestje. Feestjes zijn hier trouwes wel vrij zwaar: das altijd tot 6 uur smorges, dancings bv(zijn hier heel veel, mijn stad heeft er 4) beginnen pas om 1/2uur tot 6/7 uur smorgens. Zo wordt ik elke zondag tege 12.30u wakker, eet ik asado, en ga ik terug slapen:p

Morgen vertrek ik met afs montecarlo voor een week op reis naar Salta en Jujuy, dat zijn 2 provincies in het noordwesten van Argentinie die grenzen aan Bolivia en Chili, en waar het authentieke argentinie nog wa leeft. Dus ik zal ff een weekje niet berijkbaar zijn via internet ofzo..

Chau!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hola jonas

Ik heb je nieuwe foto's ondertussen eens grondiger bekenen, en ze zijn weeral fantastisch (begrijp: veelzeggend). Het lijkt daar echt wel één groot feest te zijn.
Zoals je weet was het gisteren proclamatie in de muziekschool. En ik miste je daar. 't Was vreemd om de horen bij de richting piano - optie instrument 'met grootste onderscheiding' en 'de prijs voor de hogere graad piano 2008' - verontschuldigd: Jonas Engels. Achteraf heb ik nog even Bart Lemmens gezien en hij was echt benieuwd hoe het met jou was. Ik heb mijn indruk zo waarheidsgetrouw proberen mee te geven en hij zal nog wel eens proberen contact op te nemen(wanneer weet ik niet - volwassenen hebben het hier toch zzooo druk). Dat is trouwens een constante in mijn leven hier tegenwoordig: hoe is't met Jonas? Ik heb al ontelbare keren hetzelfde moeten antwoorden. Maar al bij al is' t toch wel fijn dat mensen geïnteresseerd zijn.
Geniet verder van je jaartje Argentina!
mama

frie zei

hoi jonas,

Als het je bedoeling is om ons jaloers te maken op de "way of life" in Argentinie, dan slaag je der aardig in...
Alleen dat idee van die "sernenate" vind ik persoonlijk iets minder, dus introduceer dat hier maar niet!
Geniet van de reis, maar maak toch maar een grote bocht rond Bolivia, want de prolblemen zijn daar nog lang niet van de baan!
frie