maandag 18 augustus 2008

Twee weken in Argentinie

Ik ben nu twee weken bij mijn gastfamilie in Argentinie en alles gaat hier goed. Ik ben al heel gewoon aan het dagelijkse leven: opstaan om 6, school tot kwart voor 12, dan ete en siesta tot 3 ongeveer. Daarna ga ik naar vriende ofzo, wa cumbia luistere, en terrere drinken. Terrere is mate met fruitsap, en mate is een soort tee van hier, het is een potje met kruide waar een soort rietje insteekt en waar men dan warm water over kapt (of fruitsap, als het warm is) en het word gedeeld over heel de groep. Zo gaat da hier dus me alles; bv als men cola of bier drinkt kope ze hier een fles van een liter of anderhalve liter en dele ze die over heel de groep.
School is hier totaal anders dan bij ons; we zitte altij in groepkes, en er wordt constant rondgelope, gebabbeld, muziek opgezet, en ni echt naar de leraar geluisterd. Ik zit in het laatste jaar, in een hele toffe klas, en ik denk in een humane richting, aangezien we vakken als psychologie en cultuur hebbe, ik versta wel niks van wat de leraar zegt, ma das nu ook weer ni zo erg.
Ik zit hier met nog 4 andere afsstudenten, een uit zwitserland, die hier al vanaf februari is, een uit duitsland en iemand uit amerika, die tesame met mij naar hier zijn gekome.
Men familie is heel vriendelijk en gastvrij, ze zijn niet erg rijk(Ze hebbe bv geen auto maar een moto) maar das ni zo erg. Ze prate dus alleen maar spaans, zoals iedereen hier, dus mijn spaans gaat erop vooruitm aangezien ik wel gedwongen ben om spaans te praten.

De stad zelf is eerder klein, heeft bv maar twee geasfalteerde wegen, wat wel wa ambetant is als het regend, want dan word alles hier nogal heel modderig, en aangezien de grond hier rood ziet, is u broek en schone ook rap rood gekleurd. Het gebeurd ook wel dikwijls dat de elektriciteit uitvalt, zoals bv dinsdag toen de elektriciteit uitviel voor 2 uur ongeveer op school, waardoor we dus maar wa spellekes speelde.
Het weer hier is nogal wisselvallig; de ene dag is het 30° en schijnt de zon vollop, terwijl de andere dag het kei hard regend. maar over het algemeen ist hier wel warm, en schijnt de zon.

Zaterdagavond ben ik voor de eerste keer naar een soort dancing geweest, was wel leuk, veel cumbia en reggaeton, maar ook wa elektro. Wel zware controle, ge moogt er pas binne vanaf 18, maar ze late ook mense van 17 binnen. Maar tege een uur of 3 kwam de policie der binne dus kwame ze zegge da iedereen onder de 18 der buite moest. En idd, opeens stonde der overal politie, toen ik naar toilet ging bv moest ik mijne pas late zien enzo. Ook op straat stonde der overal controles, tschijnt is da voor drugshandel enzo.

Vandaag had ik geen school omdat het het feest van San Martin is, de bevrijder van Argentinie, en ben ik naar een grote boom hier in de buurt geweest. De boom zelf was wel groot, maar nu ni zo spectaculair. Maar opeens zage we apen springen in de bomen, en zijn we erachteraan gegaan. Wa wel show was, zo in de jungle op zoek naar apen. We hebbe ze wel gezien (kheb er zelfs een filmke van kunne maken) maar ni echt van heel dichtbij want op een bepaalt moment begon er weer zon tropische regenbui, en hoorde of zage we ze ni meer en zijn we maar terug gegaan. Daarna zijn we dan een orchideënboerderij gaan bezoeken, maar da was nu ni zo interresant, vooral omdat er nog aan bijna geen orchideën bloeme stonden.

Ik heb ook nieuwe fotos online gezet (ge kunt die zien door op die diavoorstelling te klikke of te gaan naar http://picasaweb.google.com/jonasengels1990)

Jonas


7 opmerkingen:

Anoniem zei

ofztHoi Jonas

Wat een verhalen!
Maar wat is 'cumbia' eigenlijk?
En je foto's zijn ook weer leuk. Dat broertje van jou ginder lijkt mij wel een deugniet te zijn. En blijkbaar heb je al behoorlijk wat vrienden en (vooral) vriendinnen !?
Goed dat je Spaans erop vooruitgaat, maar zie ook maar dat je Nederlands niet te veel achteruit gaat!
Groetjes en dikke kus
mama

Gilberte zei

Dag Jonas,
Ik ben blij dat je terug eens iets van je laat horen. Het is mij daar wel heel verschillend dan in België, maar ik zie dat je je wel amuseert.
School verloopt ook heel wat anders dan bij ons, ik hoop dat je er ook iets leert.
De foto's zijn goed, je nieuwe vriendinnen zijn echt beeldschone meiden.
Tot spoedig met nog wat meer nieuws over het leven in Argentinië.
Veel groetjes en dikke knuffel van opa en oma

Anoniem zei

Jonas man

Het is zaleg om zo goe geïnformeerd te gerake over hoe ge het daar hebt. Kheb u laatste bericht gelezen, en kben echt jaloers man. Over een jaar kende gij spaans als geen ander, ge hebt er een pak nieuw vrienden en vriendinnen bij, de omgeving is als ik u hoor praten superinteressant (apen in bomen, what the hell gast!, jungle,...meesterlijk gewoon)
Ik ben echt blij da ge het daar zo tof vindt kerel. tis een prachtige beslissing geweest!

Grtz Dets

Anoniem zei

Hola Jonas

Como estas?
Espero q disfrutas mucho tu año ahi en Argentina Es el mejor pais del mundo!! :)
Ik hoop dat je snel spaans leert :) Jammer dat we elkaar niet meer hebben gezien he..
Ben ondertussen al weer 2 weken terug thuis..
Nog veel plezier & GENIET ERVAN!!

Besos
Monique

Anoniem zei

Heej Jonas!

Kmerke in m'n mail je blog-adres op en kdacht eens een kijkje te komen nemen!
Kvind het heel jammer dat ik je niet meer gezien heb, voor je vertrok..
Maarja, als ik zo al je verhalen al lees, amuseer je je al super! :)
Apen in een jungle, tropische regenbuien, drugscontroles op toilet, geweldig :D!
Khoop dat je je zeker al wa thuisvoelt en daje een geweldig jaar zult beleven!

Kuus x.

Sofiee :)

PS.: Muzikamp was dit jaar heel leuk en Nathan zit nu ook een jaar in Argentinië, niet zo ver van jou dus.. :)

Happyboedha zei

Hoi Jonas,

Wij waren echt blij dat we je nog eens konden horen en zien zaterdag.
Hopelijk komt er gauw nog wat nieuws en nieuwe foto's, dan zijn we weer helemaal bij ;)

Groetjes,

Jeroen en Marie-Paule

Anoniem zei

Hola jonas

Heb net je foto's van Iguazu gezien. Prachtig gewoon, ook de filmpjes die ertussen zitten! En ook heel leuk, ik heb af en toe hard moeten lachen. Die watervallen en de natuur er rond zijn echt wel indrukwekkend hé? Hebben jullie alleen de Argentijnse kant gezien of ook de Braziliaanse?
Het doet me deugd te zien dat je het goed maakt.

Groetjes en kus
mama